Niskie zaufanie konsumentów do rekomendacji udzielanych przez generatywne AI.

Zaufanie konsumentów do źródeł rekomendacji było przedmiotem badania IPSOS na rynku amerykańskim przeprowadzonym w 2024 roku.   

Prawie 9 na 10 konsumentów deklaruje zaufanie rekomendacjom produktów dawanym przez przyjaciół i rodzinę, co czyni to źródło najbardziej skutecznym.

Na kolejnej wysokiej pozycji plasują się rekomendacje od ekspertów-recenzentów  (74% deklarowanego zaufania) oraz rekomendacje sprzedawców w sklepach (65%). 

Te wyniki przypominają wcześniejsze badania, w których większa liczba dorosłych mieszkańców USA dokonywała zakupów w wyniku rekomendacji od rodziny i przyjaciół niż od sprzedawców w sklepach.

Co ciekawe, około połowa konsumentów deklaruje, że ufa rekomendacjom produktów od konkretnego sklepu lub narzędziom sztucznej inteligencji (AI) na stronach internetowych, opartym na ich historii zakupów. Oddzielne badania wskazują, że blisko 4 na 10 konsumentów prawdopodobnie kupiłoby produkt, który zostałby im polecony online (na podstawie ich komunikacji lub zachowań). 

Badanie sugeruje, że konsumenci bardziej ufają narzędziom AI używanym przez sklepy i strony internetowe niż generatywnym narzędziom AI. Tylko 38% deklaruje, że ufa rekomendacjom produktów od generatywnych aplikacji AI, takich jak np. ChatGPT.

Jak wynika z badań, personalizowane rekomendacje nie są wysoce poszukiwanym zastosowaniem narzędzi AI. 22% ankietowanych konsumentów stwierdziło, że korzystało z generatywnych produktów/usług AI, aby uzyskać spersonalizowane rekomendacje. Inne zastosowania rekomendacji AI, z których korzystają konsumenci to rekomendowanie tańszego produktu zamiennego czy wyjaśnienie różnic między produktami.