O co walczą polskie portale?
Strony główne polskich portali tracą zasięgi, jednak rośnie czas spędzony na tych stronach. Jakie są z tego wnioski?
Portale reklamowe stanowią ważny element polskiego ekosystemu reklamowego w mediach digital. Ich ważna rola wynika między innymi z faktu posiadania stałych użytkowników oraz dużej ambicji w zakresie jak najwyższej pozycji w poszerzaniu zasięgu, głównie odnoszonego do stron głównych. Z perspektywy agencyjnej samo konkurowanie o pojedyncze punkty zasięgu, w dobie reklamy programatycznej, gdzie brakujące punkty zasięgu można bez problemu „znaleźć” w sieci, wygląda nieco groteskowo i nie przekłada wprost na przychody reklamowe, jednak ambicje bycia jak najwyżej w stawce zdecydowanie umacniają pozycję samych portali oraz rozszerzają galerię dostępnych, jakościowych zasobów dla reklamy w sieci.
Poniżej przedstawiamy dynamikę wyników osiąganych przez strony główne wiodących portali w styczniu 2024 w zestawieniu ze styczniem 2023.
Jak widzimy Onet.pl jest aktualnie najbardziej zasięgową portalową stroną główną w Polsce, podobnie jak to miało miejsce w ubiegłym roku. Pozycja numer dwa należy, podobnie jak w ubiegłym roku, do WP.pl. Kolejne pozycje zajmują Interia.pl, Gazeta.pl, O2.pl oraz Fakt.pl i ich pozycje nie uległy zmianie rok do roku.
W zakresie czasu spędzonego na stronie widzimy, że najlepszy wynik zanotowała WP.pl, tuż za nią Onet.pl, a później kolejno z dużo niższymi wynikami plasują się Interia.pl, Gazeta.pl, Fakt.pl oraz O2.pl.
Patrząc na zasięgi w ujęciu zmian w ciągu roku zauważamy, że wszystkie portale traciły zasięgi, poza Interią.pl, przy czym największe straty zanotowały najmniejsze z nich.
W zakresie średniego czasu na stronie najwyższe dynamiku zanotowały O2.pl, WP.pl oraz Fakt.pl a po nich Gazeta.pl, Onet.pl i Interia.pl.
Z przedstawionej analizy wynika, że sytuacja z roku na rok jest dynamiczna. Bezsprzecznym są utrata zasięgów przez portale, która biznesowo jest kompensowana przez czas spędzony na stronach głównych. Jednak bezwzględne zasięgi trzech największych portali plasują się pomiędzy 21% a 29% populacji Internautów, co czyni produkty zasięgowe emitowane na stronach głównych (tzw. dniówki) bardzo atrakcyjnymi mediowo nie tylko ze względu na ich zasięg, ale na kombinację zasięgu i częstotliwości. Zapewnienie naturalnej komunikacji o dużym zasięgu i wysokiej częstotliwości w ciągu dnia czyni te produkty unikatowym rozwiązaniem mediowym Display w Internecie, który ma masowe dotarcie i umożliwia budowanie komunikacji zarówno wizerunkowej jak i sprzedażowej.